Suami buat Mawar Rashid sebak?

PETALING JAYA : Keterbukaan Raf Yaakob untuk mengikuti program dakwah dan pengajian agama anjuran pendakwah popular, Ustaz Ebit Lew selama tiga hari membuatkan pelakon, Mawar Rashid sebak.

Mawar menitiskan air mata kegembiraan apabila suaminya terbuka hati untuk mengikuti program keagamaan itu. 

[Jom Ikuti Instagram Kami]
[KLIK DI SINI]

“Sebelum ini Raf ada dipanggil ke rumah Ustaz Ebit Lew untuk mengikuti program bantuan serta dalam masa yang sama untuk belajar mengenai agama. Semuanya berlaku secara kebetulan. 

“Saya cakap dengan Raf, ini memang doa saya. Saya suka suami pergi berdakwah, saya ada impian mahu suami beri tazkirah, ajar agama dan berdoa untuk kami sekeluarga selepas solat.

[Jom Sertai Group Telegram Kami]
[Klik DI SINI]

“Saya memang nak sangat dia pergi supaya boleh ajar kami sekeluarga dengan agama… semalam saya rasa sebak sampai tak boleh tidur, rasa sayu macam Allah dengar doa Mawar,” ujarnya.

Mawar dan Raf mendirikan rumah tangga pada 9 November 2017 dan dikurniakan dua cahaya mata bernama Raden Muhammad Rafael, 2, dan Raden Seri Rosabella Cinta yang berusia setahun.

Raf juga mempunyai dua orang anak hasil perkahwinan terdahulu iaitu Raden Ahmad Rayyan, 10 dan Raden Seri Raysaa Chanela, 6.

Duit peniaga dakwa dikebas, jadi mangsa dianiaya Foodpanda?

*:not(.wp-block-quote):not(.alignwide):not(.td-a-ad){ margin-left: auto; margin-right: auto; }.tdb_single_content a{ pointer-events: auto; }.tdb_single_content .td-spot-id-top_ad .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Top Ad’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad0 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 1’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad1 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 2’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad2 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 3’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-bottom_ad .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Bottom Ad’ !important; }.tdb_single_content .id_top_ad, .tdb_single_content .id_bottom_ad{ clear: both; margin-bottom: 21px; text-align: center; }.tdb_single_content .id_top_ad img, .tdb_single_content .id_bottom_ad img{ margin-bottom: 0; }.tdb_single_content .id_top_ad .adsbygoogle, .tdb_single_content .id_bottom_ad .adsbygoogle{ position: relative; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center{ margin-bottom: 15px; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left img, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right img, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center img{ margin-bottom: 0; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center{ text-align: center; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center img{ margin-right: auto; margin-left: auto; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left{ float: left; margin-top: 9px; margin-right: 21px; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right{ float: right; margin-top: 6px; margin-left: 21px; }.tdb_single_content .tdc-a-ad .tdc-placeholder-title{ width: 300px; height: 250px; }.tdb_single_content .tdc-a-ad .tdc-placeholder-title:before{ position: absolute; top: 50%; -webkit-transform: translateY(-50%); transform: translateY(-50%); margin: auto; display: table; width: 100%; }.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:18px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 h1{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h2{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h3:not(.tds-locker-title){ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h4{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h5{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h6{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:16px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 32px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:48px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; color: #222222; }.tdi_20,.tdi_20 p{ color: #444444; }.tdi_20 h1,.tdi_20 h2,.tdi_20 h3:not(.tds-locker-title),.tdi_20 h4,.tdi_20 h5,.tdi_20 h6{ color: #222222; }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center { margin: 0 auto 26px auto; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left { margin-right: 0; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right { margin-left: 0; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .td-a-ad { float: none; text-align: center; } .tdb_single_content .td-a-ad img { margin-right: auto; margin-left: auto; } .tdb_single_content .tdc-a-ad { float: none; } }@media print { .single .td-header-template-wrap, .single .td-footer-template-wrap, .single .td_block_wrap:not(.tdb_breadcrumbs):not(.tdb_single_categories):not(.tdb-single-title):not(.tdb_single_author):not(.tdb_single_date ):not(.tdb_single_comments_count ):not(.tdb_single_post_views):not(.tdb_single_featured_image):not(.tdb_single_content) { display: none; } .single.td-animation-stack-type0 .post img { opacity: 1 !important; } }/* portrait */@media (min-width: 768px) and (max-width: 1018px){.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 28px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:28px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; }}/* phone */@media (max-width: 767px){.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:13px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 26px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:24px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; }}]]>

PETALING JAYA : Kecoh di media sosial tersebarnya hantaran yang dikongsi ramai mengenai sebuah platform penyedia perkhidmatan makanan Foodpanda yang didakwa menganiaya para peniaga yang berniaga menerusi platform berkenaan.

Perkara ini dikongsikan oleh seorang individu menggunakan nama Ivan Wong mengenai isu dakwaan melibatkan fi dan kos perubahan yang dikenakan oleh syarikat tersebut diragui oleh para peniaga.

[Jom Ikuti Instagram Kami]
[KLIK DI SINI]

Malah perkongsian tersebut telah mendapat perkongsian hampir 14,000 dan hampir 5,000 tanda suka oleh pengguna media sosial.

[Jom Sertai Group Telegram Kami]
[Klik DI SINI]

Menurut Ivan, pihak Foodpanda telah memberi jaminan bahawa mereka akan memproses dan mengendalikan kerja penghantaran bagi pihak vendor.

“Mereka menyakinkan kami bahawa vendor hanya perlu fokus pada kerja memasak dan kerja penyediaan makanan sahaja.

“Ke manakah janji Foodpanda itu?.. 40% polisi pembaziran yang diperkenalkan kepada pihak vendor pada 1 Julai yang lalu tidak menggambarkan keadaan sebenar.

“Kenapa situasi yang dihadapi oleh para vendor tidak sama dengan apa yang digambarkan oleh mereka?.

Ivan turut mempersoalkan kenapa pesanan yang telah disiapkan, pihak vendor yang masih perlu membuat kerja tambahan dengan memantau pesanan yang telah dibatalkan sedangkan Foodpanda telah memberi jaminan ini.

[Jom like & follow Facebook kami]
[Klik DI SINI]

“Setiap pesanan yang dibatalkan oleh pihak Foodpanda pasti membawa kesan yang negatif serta impak yang boleh melemahkan semangat dan keyakinan vendor.

“Pihak Foodpanda perlu faham bahawa setiap pesanan makanan tidak kira besar atau kecil adalah berharga dan mempunyai nilai sebab ia melibatkan kos tenaga pekerja, masa dan wang untuk menyediakan pesanan tersebut.

“Pihak Foodpanda tidak harus terus membisu dalam hal ini dan perlu memberi penjelasan kepada pihak vendor.” luah Ivan.

Malah bukan hanya isu itu sahaja yang didakwa mencengkam dan menganiaya peniaga, isu pembayaran dan invois juga mendatangkan masalah.

“Panda suka bagi alasan sistem mereka berlainan dengan Grab.

[Tweet Bersama Kami]
[KLIK DI SINI]

“Mereka kata penggunaan sistem mereka lebih selesa dan kita tidak boleh membandingkan mereka dengan Grab.

“Panda harus sedar komisyen yang diambil oleh mereka bukannya jumlah yang kecil.

[Kongsikan Dengan Kami Di Tiktok]
[Klik Di Sini]

“Jadi, adalah penting bagi mereka memastikan sistem mereka sekurang-kurangnya lancar jika pembayaran mereka tidak sepantas Grab.

“Kami sebagai vendor bukannya minta banyak, kerana kami semua adalah pembayar komisyen kepada Foodpanda.

“Jadi kami berhak untuk menuntut mutu prestasi yang memuaskan berbaloi atau setimpal dengan caj komisyen yang tinggi dikenakan terhadap kami semua.

“Pembayaran yang stabil, konsisten dan jelas, semua ini bukanlah permintaan yang besar atau tidak munasabah.

Luahrasa Ivan itu turut senada dengan seorang lagi peniaga menerusi aplikasi penghantaran makanan berkenaan, Azri Akmal.

Menurut Azri, caj tersembunyi yang dikenakan adalah karut kerana tidak dimaklumkan oleh pihak berkenaan kenapa dan apa.

“Hidden fees Foodpanda memang karut. Kami tidak ada masalah kalau caj-caj tu kerana servis yang disediakan.

“Masalahnya, Foodpanda tak bagitahu pun kenapa dan apa. Hujung bulan bila kita kira semua, ratus-ratus short (kurang).

“Dah la mark up sampai 40%per item, setiap bulan kena bayar caj servis internet dan peranti, lepas tu ada lagi caj tersembunyi lain. Fuhhh.. memang naik lemak!,” luah Azri lagi.

Menurutnya lagi, orang atasan perkhidmatan berkenaan tak pernah bersua muka sepanjang dia menjadi peniaga dalam perkhidmatan mereka yang mana telah menjadi antara faktor kemarahan ini semakin meluak-luak.

“Kalau aku jumpa memang aku nak sodok invois tu kat muka dia lepas tu tanya ini caj kejadah apa?Bayar batu nisan bakal kubur kau ke?, ” soalnya lagi.

Lebih mengejutkan lagi terdapat dakwaan syarikat penyedia perkhidmatan penghantar makanan ini juga didakwa mencuri duit peniaga.

“Kepada FP.. Aku berniaga bukan nak bagi kau duit ya. Sesen pun aku tak halalkan kau kebas duit aku.

“Aku penat hari-hari cari rezeki halal, kau senang nak potong duit aku….Memang tak lama la syarikat kau..melingkup!

“Aniaya vendor-vendor macam aku!,” marah seorang peniaga yang menggunakan nama Rie Ali.

Nampaknya segala masalah yang peniaga diatas sebutkan tadi belum habis.

Perkara yang menakutkan juga telah menimpa seorang peniaga yang mempunyai 4 cawangan restoran dalam aplikasi berkenaan, Charis Ching.

Menurut Charis, dia merasa hairan jumlah kewangan yang memelikkan berlaku kepada dirinya.

“Serius, saya tak boleh tidur malam dan sesak nafas serangan asma selepas menyemak kesemua invois restorannya.

“Pelik.. saya ada 4 cawangan, 2 kena fee dan pengubahan Pandaclick menjadi negatif, manakala 2 lagi cawangan ada set Pandaclick satu amoun bajet tapi kosong tiada caj.

“Saya sangat kecewa dengan Foodpanda, bagaimana anda akan buat tentang perkara ini?

“Boikot ke…tutup peranti? Mari kita buat bersama, kata Charis sambil mengajak lebih ramai menyertai tindakan seterusnya.

Selain Charis, ramai lagi peniaga yang turut meluahkan kekecewaan mereka berhubung perkara yang sama dengannya.

Menurut maklumat yang diterima, ramai peniaga telah memulakan tindakan memboikot Foodpanda dengan menutup menu mahupun peranti dalam tablet yang disediakan.

Sudah pastinya perkara ini akan memberi kesan kepada satu lagi pihak yang mencari rezeki menerusi aplikasi yang sama iaitu para penghantar makanan seterusnya kepada pihak Foodpanda sendiri.

Jika tidak banyak restoran yang dibuka, maka tiada pesanan seterusnya boleh menjejaskan pihak Foodpanda sendiri.

Namun perkara ini dilihat sebagai satu bentuk pengajaran yang dilakukan oleh para peniaga diatas segala dakwaan dan kekecewaan yang berlaku keatas mereka.

Malah ada di kalangan pembeli juga turut sama memberi sokongan dengan mengikuti “Kempen Delete Foodpanda.”

Foodpanda dilihat perlu mencari jalan penyelesaian yang terbaik dengan segera kerana terdapat pilihan syarikat penghantar makanan lain yang kini berusaha untuk memintas kedudukan mereka.

Pihak kerajaan juga harus memandang serius akan masalah yang berlaku ini kerana melibatkan ratusan peniaga dan usahawan tempatan yang didakwa ditindas dan dinafikan hak mereka.

Sehingga artikel ini ditulis, Waaw.my difahamkan belum ada perjumpaan yang diaturkan oleh pihak Foodpanda untuk berjumpa atau tiada sebarang jawapan yang diberikan oleh pihak Foodpanda kepada pihak media.

Perihal Dirimu, Haikal Farid dan Weswey

PETALING JAYA : TikTok, destinasi utama untuk video pendek mudah alih telah mengorak langkah yang mengujakan dalam seleksi muziknya dengan melancarkan Perihal Dirimu, lagu asalnya yang pertama di Malaysia dan Indonesia. 

Lagu pop nyanyian pencipta muzik Haikal Farid dan Weswey serta hasil nukilan pencipta lagu terkemuka Malaysia, Aubrey Suwito dan penulis lirik hebat Ad Samad, merupakan lagu yang menyentuh hati berkisar mengenai menyayangi diri sendiri dan mencintai diri sebenar pasangan seseorang.

[Jom Ikuti Instagram Kami]
[KLIK DI SINI]

Perihal Dirimu adalah penulisan lagu yang pertama buat Suwito untuk platform ini dan karyanya sarat dengan penjiwaaan serta perasaan seperti mana yang dia kenali sepanjang kariernya. 

[Jom Sertai Group Telegram Kami]
[Klik DI SINI]

Terkenal dengan penulisannya dalam pelbagai lagu tempatan seperti ‘Gemilang’ dan ‘Menuju Puncak’. Dia menghasilkan Perihal Dirimu sebagai sebuah lagu yang ringan melodinya namun membangkitkan semangat dalam penerimaan diri sendiri untuk meniupkan kekuatan kepada pendengar yang terkesan akibat pandemik.

Lagu ini adalah kolaborasi antara TikTok dan label rakaman Rusa Music, yang menampilkan gaya muzik penuh perasaan daripada bakat baharu, Haikal Farid dan Weswey. 

Pendengar bakal dibuai dengan alunan harmoni oleh pasangan duo ini sambil diiringi petikan gitar akustik yang ceria, satu gabungan yang mengimbau muzik pop era 2000. 

Pelancaran ini menandakan kolaborasi pertama dua bakat muzik ini yang juga permulaan untuk lebih banyak lagi kerjasama dalam muzik serantau.

Penyanyi, Haikal Farid berkata, kerjasama ini adalah satu peluang yang besar dan saya amat terharu untuk menjadi sebahagian daripada projek yang luar biasa ini. 

“Saya terus jatuh cinta dengan lagu Perihal Dirimu ciptaan Aubrey sejurus mendengarnya buat kali pertama dan saya berbesar hati dapat merakamkan lagu yang menghidupkan semangat positif ini bersamanya. 

“Bukan itu sahaja, peluang ini juga membawa kepada kolaborasi hebat dengan King Weswey, dan kami berdua berharap lagu ini dapat menaikkan semangat mereka yang terkesan akibat pandemik agar kita dapat terus menjalani hari-hari mendatang dengan lebih baik.”

[Jom like & follow Facebook kami]
[Klik DI SINI]

Pra-pelancaran Perihal Dirimu secara eksklusifnya telah disiarkan di TikTok pada 3 September, dan akan disiarkan di semua platform penstriman digital pada 10 September. Video lirik lagu tersebut juga akan disiarkan pada masa yang sama. 

Sempena meraikan pelancaran Perihal Dirimu, TikTok Malaysia dan TikTok Indonesia telah melancarkan cabaran tanda pagar #DuhaiGadisku pada 4 September 2021. 

Peminat dialu-alukan untuk berkongsi mesej positif bersama yang tersayang sambil diiringi alunan indah lagu Haikal Farid dan Weswey.

Muat turun atau layari aplikasi TikTok sekarang untuk mendengar Perihal Dirimu. TikTok boleh dimuat turun secara percuma di iOS dan Android melalui Apple Store, Google Play Store dan Huawei AppGallery.

Bibir ikut mommy… Maryam Durian Kimchi kongsi wajah puteri sulung

*:not(.wp-block-quote):not(.alignwide):not(.td-a-ad){ margin-left: auto; margin-right: auto; }.tdb_single_content a{ pointer-events: auto; }.tdb_single_content .td-spot-id-top_ad .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Top Ad’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad0 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 1’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad1 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 2’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad2 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 3’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-bottom_ad .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Bottom Ad’ !important; }.tdb_single_content .id_top_ad, .tdb_single_content .id_bottom_ad{ clear: both; margin-bottom: 21px; text-align: center; }.tdb_single_content .id_top_ad img, .tdb_single_content .id_bottom_ad img{ margin-bottom: 0; }.tdb_single_content .id_top_ad .adsbygoogle, .tdb_single_content .id_bottom_ad .adsbygoogle{ position: relative; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center{ margin-bottom: 15px; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left img, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right img, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center img{ margin-bottom: 0; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center{ text-align: center; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center img{ margin-right: auto; margin-left: auto; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left{ float: left; margin-top: 9px; margin-right: 21px; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right{ float: right; margin-top: 6px; margin-left: 21px; }.tdb_single_content .tdc-a-ad .tdc-placeholder-title{ width: 300px; height: 250px; }.tdb_single_content .tdc-a-ad .tdc-placeholder-title:before{ position: absolute; top: 50%; -webkit-transform: translateY(-50%); transform: translateY(-50%); margin: auto; display: table; width: 100%; }.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:18px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 h1{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h2{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h3:not(.tds-locker-title){ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h4{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h5{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h6{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:16px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 32px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:48px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; color: #222222; }.tdi_20,.tdi_20 p{ color: #444444; }.tdi_20 h1,.tdi_20 h2,.tdi_20 h3:not(.tds-locker-title),.tdi_20 h4,.tdi_20 h5,.tdi_20 h6{ color: #222222; }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center { margin: 0 auto 26px auto; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left { margin-right: 0; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right { margin-left: 0; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .td-a-ad { float: none; text-align: center; } .tdb_single_content .td-a-ad img { margin-right: auto; margin-left: auto; } .tdb_single_content .tdc-a-ad { float: none; } }@media print { .single .td-header-template-wrap, .single .td-footer-template-wrap, .single .td_block_wrap:not(.tdb_breadcrumbs):not(.tdb_single_categories):not(.tdb-single-title):not(.tdb_single_author):not(.tdb_single_date ):not(.tdb_single_comments_count ):not(.tdb_single_post_views):not(.tdb_single_featured_image):not(.tdb_single_content) { display: none; } .single.td-animation-stack-type0 .post img { opacity: 1 !important; } }/* portrait */@media (min-width: 768px) and (max-width: 1018px){.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 28px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:28px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; }}/* phone */@media (max-width: 767px){.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:13px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 26px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:24px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; }}]]>

PETALING JAYA : Selebriti media sosial, Maryam Younarae berkongsi wajah cahaya mata sulungnya, Rina yang berusia lima hari.

Wanita warganegara Korea yang popular di Youtube dengan nama Durian Kimchi itu turut berkongsi beberapa keping gambar puteri kesayangan yang mempunyai bibir miripnya.

[Jom Ikuti Instagram Kami]
[KLIK DI SINI]

“Bibir ikut mommy,” tulisnya yang berkongsi perkara tersebut di akaun Instagram (IG) miliknya.

Perkongsian ringkas itu mengundang pelbagai reaksi netizen yang terhibur dengan sikap bersahaja Maryam. Malah, ramai yang turut meluahkan keterujaan dengan peranan baru pasangan itu sebagai ibu bapa.

[Jom Sertai Group Telegram Kami]
[Klik DI SINI]

Menerusi entri yang sama Maryam memuat naik fotonya bersama bayi yang sedang dipangkunya.

Ryzal dan Maryam mendirikan rumahtangga pada 15 Ogos 2019. 

Terdahulu mereka menetap di Seoul sebelum mengambil keputusan pulang ke Malaysia pada September 2020.

Bahagia tular di Indonesia, Eza Edmond kini menjadi buruan

PETALING JAYA : Nama penyanyi, Eza Edmond mula meniti di bibir ramai apabila single yang dilancarkan pada tahun 2017 berjudul Bahagia kembali tular di Indonesia ketika ini.

Bagi gadis berusia 23 tahun ini, dia sebenarnya tidak menyangka sambutan yang diberikan oleh masyarakat di sana kali ini begitu dahsyat sehinggakan ramai yang meminta kebenaran untuk merakamkan semula lagu tersebut.

[Jom Ikuti Instagram Kami]
[KLIK DI SINI]

“Ini memang sesuatu yang di luar jangkaan. Dulu lagu ini sudah tular di sana selepas dilancarkan berdasarkan komen yang mereka tinggalkan pada muzik video. Ada juga yang memuat naik video sendiri sehingga mendapat jutaan tontonan.

“Kini Bahagia sekali lagi tular di sana. Pelbagai versi sudah dibuat oleh pelbagai pihak dan ia sedikit sebanyak memberikan kelebihan kepada saya yang masih belum dikenali ramai,” kata Eza.

[Jom Sertai Group Telegram Kami]
[Klik DI SINI]

Semuanya bermula apabila lagu tersebut diolah semula oleh beberapa orang pemuzik  popular di sana dalam pelbagai versi termasuklah remix dan sebagainya.

Antara pemuzik yang tertarik dengan lagu berkenaan termasuklah DJ Komang yang sememangnya popular di sana. Muzik versi remix yang diadun mendapat tular di aplikasi TikTok seterusnya menambahkan lagi populariti lagu berkenaan. Malah, versi remix yang dibuat juga dimuat naik ke YouTube dan ditonton lebih 20 juta kali.

Sehingga ke hari ini, sudah lebih 20 syarikat muzik dan lebih 30 penyanyi dari negara seberang meminta kebenaran daripada syarikat rakaman naungannya, Sheikh Qalam Records untuk merakamkan semula lagu berkenaan.

Ada di antara mereka sudah merakamkan semula lagu berkenaan dalam bahasa Jawa dan pelbagai bahasa kaum di sana serta mengeluarkan semula di YouTube. Ada juga yang meminta kebenaran untuk mengubah lagu ini kepada versi lain seperti jazz, dangdut, rock dan akustik.

“Tak tergambar dengar kata-kata apabila lagu ini menjadi sebegitu besar di sana ketika ini. Saya anggap ini rezeki kepada semua yang terlibat dalam pembikinan Bahagia. Mereka bekerja keras dahulu dan hasilnya baru dilihat sekarang.

“Setidaknya dengan sambutan yang diberikan membuatkan saya mahu bekerja lebih keras untuk menempatkan nama dalam industri,” kata anak kelahiran Papar, Sabah ini lagi.

[Jom like & follow Facebook kami]
[Klik DI SINI]

Tambah Eza lagi, dia gembira apabila lagu berkenaan juga dinyanyikan oleh Bulan Sutena, salah seorang penyanyi baru di salah sebuah stesen TV di sana.

Impak daripada persembahan berkenaan, semakin ramai yang mula mencari penyanyi asal walaupun lagu berkenaan ditukar tajuk kepada Setiap Yang Ku Lakukan Untuk Mu di sana.

Tanam benang pada muka, saya tahu halal haram – Amelina

*:not(.wp-block-quote):not(.alignwide):not(.td-a-ad){ margin-left: auto; margin-right: auto; }.tdb_single_content a{ pointer-events: auto; }.tdb_single_content .td-spot-id-top_ad .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Top Ad’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad0 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 1’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad1 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 2’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad2 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 3’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-bottom_ad .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Bottom Ad’ !important; }.tdb_single_content .id_top_ad, .tdb_single_content .id_bottom_ad{ clear: both; margin-bottom: 21px; text-align: center; }.tdb_single_content .id_top_ad img, .tdb_single_content .id_bottom_ad img{ margin-bottom: 0; }.tdb_single_content .id_top_ad .adsbygoogle, .tdb_single_content .id_bottom_ad .adsbygoogle{ position: relative; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center{ margin-bottom: 15px; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left img, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right img, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center img{ margin-bottom: 0; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center{ text-align: center; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center img{ margin-right: auto; margin-left: auto; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left{ float: left; margin-top: 9px; margin-right: 21px; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right{ float: right; margin-top: 6px; margin-left: 21px; }.tdb_single_content .tdc-a-ad .tdc-placeholder-title{ width: 300px; height: 250px; }.tdb_single_content .tdc-a-ad .tdc-placeholder-title:before{ position: absolute; top: 50%; -webkit-transform: translateY(-50%); transform: translateY(-50%); margin: auto; display: table; width: 100%; }.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:18px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 h1{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h2{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h3:not(.tds-locker-title){ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h4{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h5{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h6{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:16px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 32px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:48px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; color: #222222; }.tdi_20,.tdi_20 p{ color: #444444; }.tdi_20 h1,.tdi_20 h2,.tdi_20 h3:not(.tds-locker-title),.tdi_20 h4,.tdi_20 h5,.tdi_20 h6{ color: #222222; }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center { margin: 0 auto 26px auto; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left { margin-right: 0; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right { margin-left: 0; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .td-a-ad { float: none; text-align: center; } .tdb_single_content .td-a-ad img { margin-right: auto; margin-left: auto; } .tdb_single_content .tdc-a-ad { float: none; } }@media print { .single .td-header-template-wrap, .single .td-footer-template-wrap, .single .td_block_wrap:not(.tdb_breadcrumbs):not(.tdb_single_categories):not(.tdb-single-title):not(.tdb_single_author):not(.tdb_single_date ):not(.tdb_single_comments_count ):not(.tdb_single_post_views):not(.tdb_single_featured_image):not(.tdb_single_content) { display: none; } .single.td-animation-stack-type0 .post img { opacity: 1 !important; } }/* portrait */@media (min-width: 768px) and (max-width: 1018px){.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 28px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:28px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; }}/* phone */@media (max-width: 767px){.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:13px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 26px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:24px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; }}]]>

PETALING JAYA : Penyanyi, Amelina tepis dakwaan menukar bentuk wajah dengan menanam benang atau ‘threadlift’ pada bahagian muka. 

Menurut Amelina atau nama sebenarnya Norazlina Amir Sharipuddin, 47, mengakui tidak ramai yang mengetahui mengenai kaedah itu dan ada segelintir wargamaya yang kurang arif mengenai rawatan terbabit. 

[Jom Ikuti Instagram Kami]
[KLIK DI SINI]

“Saya tahu halal haram, bukannya saya setiap hari nak buat, saya juga bukan jenis nak terus jadi cantik ubah wajah, koyakkan pipi, tambah tiang, operate segala, tidak.

“Rawatan ini ada jangka masanya, if pandai jaga makan, ambil makanan tambahan yang bersesuaian maka elok lah dia.

[Jom Sertai Group Telegram Kami]
[Klik DI SINI]

“Apapun janganlah buat bukan-bukan sampai jatuh haram. Buat muka, sekali buat dah jadi lain. Sampai masuk batang lah, sampai mati batang tu ada. Kalau kikis tulang, yang kikis tu nak tanam mana? Kaklong secebis daging pun tak keluar dari kulit muka.

“Semua itu pilihan, terpulang pada niat. Bukan nak bersaing dengan orang muda, tapi kita nak cantik dalam usia kita,” kata Amelina.

Terdahulu, perkongsian Amelina mengenai proses rawatan tanam benang atau ‘threadlift’ pada rahang dan hidungnya membuatkan ramai peminatnya ‘kecut perut’.

Menerusi perkongsian video di Instagram Amelina, penyanyi tersebut secara terbuka menunjukkan proses rawatan yang dikatakan agak ‘menyeramkan’ apabila wajahnya terpaksa dimasukan benang.

Perancangan Insomniacks tergendala? Kenali siapa mereka

PETALING JAYA : Bukan sahaja mempertaruhkan muzik dibawa, empat anak muda yang bergerak dalam band dikenali sebagai Insomniacks ini turut mengetengahkan bakat sebagai komposer dan penulis lirik.

Tanpa disedari, sudah enam tahun pembabitan mereka sebagai pemuzik. Sepanjang tempoh itu, Insomniacks sudah menghasilkan dua single dan satu album EP yang memuatkan lima lagu.

[Jom Ikuti Instagram Kami]
[KLIK DI SINI]

Mula bertapak menerusi syarikat rakaman Sony Music, ‘jodoh’ mereka dengan syarikat rakaman itu tidak panjang apabila kontrak tamat awal tahun ini selepas empat tahun bersama. 

[Jom Sertai Group Telegram Kami]
[Klik DI SINI]

Namun, bakat besar dimiliki kesemua anggota Insomniacks iaitu Wan Arif Iskandar Adnan(Iskandar) selaku pemain bass, Syed Mir Iqbal Syed Adeli(Iqie) vokalis dan gitar utama; Ahmad Danial Ahmad Roslan (Danial) gitar ritma; dan Gavin Wong (Gavin) dram terus disambar syarikat rakaman Universal Music Malaysia sejak Mac lalu.

Wan Arif Iskandar yang mewakili Insomniacks berkata, tawaran diterima syarikat rakaman Universal Music Malaysia itu satu penghormatan buat mereka.

“Sejujurnya, kami berasa bangga selain menyifatkan ia satu penghormatan apabila mendapat tawaran daripada pihak Universal Music. Umum mengetahui, mereka mempunyai kredibiliti yang baik, berpengalaman luas serta mempunyai ramai artis berbakat dan dikenali.

“Dalam masa sama, tawaran yang datang juga disertakan dengan pelbagai perancangan yang menarik untuk masa depan band kami. Jadi, kami berasakan ia bagus untuk jenama dan kerjaya muzik kami pada masa akan datang.

“Paling penting, tawaran mereka itu juga adalah sesuatu yang kami mahukan selama ini terutama dari segi penghasilan lagu. Pendek kata, kami yakin berada di bawah syarikat rakaman ini,” katanya.

Menurut Iskandar, kontrak itu akan dimanfaatkan sebaik mungkin di mana sebagai permulaan Insomniacks merancang untuk melancarkan tiga lagu sebelum penghujung tahun ini.

“Disebabkan selepas kami menandatangani kontrak bersama Universal Music kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0, jadi banyak perancangan tergendala.

“Jadi, apabila aktiviti seni dan hiburan dibenar beroperasi, Insya-Allah, kami merancang untuk melancarkan sekurang-kurangnya tiga single tahun ini.

[Jom like & follow Facebook kami]
[Klik DI SINI]

“Ia terdiri daripada dua lagu versi rakaman semula Pulang dan Reminisensi, selepas itu menyusul single baru. Hala tuju muzik untuk lagu baru ini nanti tak berbeza dengan kebanyakan single yang pernah dilancarkan.

“Cuma, dari segi bunyi mungkin ada kelainan sedikit kerana kami mahu ia kedengaran lebih ‘matang’. Genre pula sama iaitu rock kerana kami masih tak puas dengan muzik sebelum ini,” katanya.

Belum terfikir ambil tindakan – Fedtri Yahya

PETALING JAYA : “Buat masa ini tak terfikir nak ambil tindakan kerana tak ada impak lagi, dekat platform jual beli atas talian itu pun saya nampak hanya ada lapan orang sahaja yang melanggan.

“Tapi kalau ada yang memanipulasi, pasti tindakan undang-undang akan diambil kerana mereka menggunakan paparan foto itu untuk mempromosikan perkhidmatan mereka.

[Jom Ikuti Instagram Kami]
[KLIK DI SINI]

“Sebenarnya dah lama saya perasan tentang benda ni, setiap tahun mereka foto saya dalam program itu digunakan, tahun sebelum ni mereka guna untuk promosi minyak lintah, lepas itu perubatan untuk kebatinan”.

[Jom Sertai Group Telegram Kami]
[Klik DI SINI]

Pengacara Ahmad Fedtri Yahya belum berhasrat untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang mengambil gambarnya sebagai bahan promosi menerusi medium digital. 

Fedtri ,40, berkata beberapa peniaga atas talian mengambil babak lakonan semula program Khurafat di TV9 pada tahun 2008 untuk digunakan sebagai tujuan promosi. 

“Saya dah kongsi mengenai hal itu di media sosial, setakat ini semua orang ketawa… 

“Saya sendiri tengok pun nampak lawak kerana mereka sediakan itu dengan bayaran RM5 sebulan, rasanya tak ada orang percaya (perkhidmatan) itu,” katanya.

Fedtri ditemui semasa sidang media program terbaharu Aduan Jiwa yang diadakan secara maya pada Selasa.

[Jom like & follow Facebook kami]
[Klik DI SINI]

Aduan Jiwa merupakan program bual bicara terbaharu kendalian Fedtri Yahya bakal bersiaran setiap hari Ahad pukul 8.30 malam di TV9 bermula 2 Januari depan.

Penyanyi Amelina takut dilabel tamak?

PETALING JAYA: Setelah sekian lama tidak menerima tawaran menyanyi ataupun berlakon, kini penyanyi Amelina Amir boleh menarik nafas lega kerana dikhabarkan sudah kembali bekerja.

Menurut Amelina atau lebih mesra dengan panggilan kak long, dia berkata, kini dalam proses penggambaran sebuah drama yang bakal ditayangkan tidak lama lagi.

[Jom Ikuti Instagram Kami]
[KLIK DI SINI]

Menurut Kak Long, meskipun industri hiburan sudah diizinkan untuk bekerja, namun dia masih meneruskan lagi peniagaan nasi ayam yang diusahakan sejak perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebelum ini.

[Jom Sertai Group Telegram Kami]
[Klik DI SINI]

Baginya, tiada istilah cuti kerana permintaan terhadap nasi ayamnya kini semakin meningkat.

“Saja kongsi, kak long jadi peniaga nasi ayam

“Beginilah rutin kak long untuk mencari rezeki. Alhamdulilah syukur ke hadrat Allah swt, keadaan dah semakin pulih, kak long dah mula dapat kerja dari kerjaya kak long

“Kak long tak pernah mengeluh dan meratapi nasib, alhamdulilah

“Sekarang kak long dalam proses penggambaran drama 26 episod, jadi ada cuti je kak long akan meniaga. Ada beberapa lagi kerja untuk kak long, terima kasih pada yang beri peluang pada kak long,” perkongsiannya.

View this post on Instagram

A post shared by AMELINA AMIR (@amelinaamirsharipuddin)

Difahamkan, penyanyi ini terpaksa melakukan dua pekerjaan dalam satu masa, ini kerana untuk menjaga zuriatnya seramai enam orang yang berada dibawah tanggungannya.

[Jom like & follow Facebook kami]
[Klik DI SINI]

“Bukan tamak tapi ibadah! kerana bila kita mencari rezeki itu juga ibadah bukan untuk diri sendiri tapi untuk 6 amanah Allah yang kak long kena jaga. iaitu anak-anak kak long

“Doa-doa yang terbaik untuk kak long ok, jaga diri okay, sayang awak semua,” tulis Amelina

Betul ke Dolla “Berani” sangat?

PETALING JAYA : Pernah berdepan kecaman daripada segelintir kumpulan ‘haters’, kumpulan Dolla tampil dengan single berjudul Berani untuk mengangkat golongan wanita.

Tidak menujukan secara langsung kepada kumpulan ‘haters’, Berani menjadi pemangkin untuk menyebarkan aura positif kepada golongan wanita yang berdepan dugaan dan cabaran hidup. 

[Jom Ikuti Instagram Kami]
[KLIK DI SINI]

“Apabila berbicara soal ini, saya sedikit emosi kerana pernah berdepan kecaman teruk sehingga menerima ugutan bunuh. Lagu Berani tidak ditujukan secara langsung kepada ‘haters’ di luar sana.

“Namun ada bait-bait lagu yang menjadi kegemaran saya seperti walau apa yang terjadi, saya tetap mempunyai rakan-rakan (my girls). Sekali gus menjadi penguat semangat saya apabila berdepan perkara begini.

“Saya lebih matang berdepan dengan komen dan kecaman begini. Ia menjadikan saya lebih kuat biarpun masih baru dalam industri seni,” ujar Syasya mewakili kumpulan Dolla. 

[Jom Sertai Group Telegram Kami]
[Klik DI SINI]

Dolla yang dianggotai Sabronzo, Tabby, Syasya dan Angel mendedikasikan lagu Berani khas buat peminat yang sentiasa menyokong perjalanan kerjaya mereka. 

Kelmarin, Dolla berkongsi berita gembira apabila mereka menjadi artis ketiga dari Malaysia selepas Yuna dan Layla Sania yang dipilih muncul di papan iklan digital tersohor di Times Square, New York, Amerika Syarikat bagi kempen EQUAL oleh pelantar penstriman digital tersohor dunia, Spotify.

Selain melancarkan single baharu, Dolla juga menerima penghargaan Anugerah Platinum untuk Penjualan Single Terbaik (Best Selling Single), Impikan yang hingga kini sudah distrim lebih 200,000 oleh penggemar muzik masa kini.

Selain single Impikan, Dolla sudah muncul dengan beberapa lagu iaitu Makes You Wanna, Watch Me Glow dan Raya Raya Raya yang dilancarkan bagi sambutan Aidilfitri pada awal Mei lalu.