*:not(.wp-block-quote):not(.alignwide):not(.td-a-ad){ margin-left: auto; margin-right: auto; }.tdb_single_content a{ pointer-events: auto; }.tdb_single_content .td-spot-id-top_ad .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Top Ad’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad0 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 1’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad1 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 2’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-inline_ad2 .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Inline Ad 3’ !important; }.tdb_single_content .td-spot-id-bottom_ad .tdc-placeholder-title:before{ content: ‘Article Bottom Ad’ !important; }.tdb_single_content .id_top_ad, .tdb_single_content .id_bottom_ad{ clear: both; margin-bottom: 21px; text-align: center; }.tdb_single_content .id_top_ad img, .tdb_single_content .id_bottom_ad img{ margin-bottom: 0; }.tdb_single_content .id_top_ad .adsbygoogle, .tdb_single_content .id_bottom_ad .adsbygoogle{ position: relative; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center{ margin-bottom: 15px; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left img, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right img, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center img{ margin-bottom: 0; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center{ text-align: center; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center img{ margin-right: auto; margin-left: auto; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left{ float: left; margin-top: 9px; margin-right: 21px; }.tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right{ float: right; margin-top: 6px; margin-left: 21px; }.tdb_single_content .tdc-a-ad .tdc-placeholder-title{ width: 300px; height: 250px; }.tdb_single_content .tdc-a-ad .tdc-placeholder-title:before{ position: absolute; top: 50%; -webkit-transform: translateY(-50%); transform: translateY(-50%); margin: auto; display: table; width: 100%; }.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:18px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 h1{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h2{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h3{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h4{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h5{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 h6{ font-family:Fira Sans !important;font-style:italic !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:16px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 32px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:48px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; color: #222222; }.tdi_20,.tdi_20 p{ color: #444444; }.tdi_20 h1,.tdi_20 h2,.tdi_20 h3,.tdi_20 h4,.tdi_20 h5,.tdi_20 h6{ color: #222222; }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right, .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-center { margin: 0 auto 26px auto; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-left { margin-right: 0; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .id_ad_content-horiz-right { margin-left: 0; } }@media (max-width: 767px) { .tdb_single_content .td-a-ad { float: none; text-align: center; } .tdb_single_content .td-a-ad img { margin-right: auto; margin-left: auto; } .tdb_single_content .tdc-a-ad { float: none; } }@media print { .single .td-header-template-wrap, .single .td-footer-template-wrap, .single .td_block_wrap:not(.tdb_breadcrumbs):not(.tdb_single_categories):not(.tdb-single-title):not(.tdb_single_author):not(.tdb_single_date ):not(.tdb_single_comments_count ):not(.tdb_single_post_views):not(.tdb_single_featured_image):not(.tdb_single_content) { display: none; } .single.td-animation-stack-type0 .post img { opacity: 1 !important; } }/* portrait */@media (min-width: 768px) and (max-width: 1018px){.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 28px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:28px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; }}/* phone */@media (max-width: 767px){.tdi_20, .tdi_20 > p, .tdi_20 .tdb-block-inner > p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:14px !important;line-height:2 !important;font-weight:400 !important; }.tdi_20 li{ font-family:Fira Sans !important;font-size:13px !important;line-height:2 !important; }.tdi_20 li:before{ margin-top: 1px; line-height: 26px !important; }.tdi_20 .tdb-block-inner blockquote p{ font-family:Fira Sans !important;font-size:24px !important;line-height:1.4 !important;font-style:italic !important;font-weight:600 !important;text-transform:none !important;letter-spacing:-1px !important; }}]]>

PETALING JAYA: Pelakon dan Penyanyi dangdut Ifa Raziah dikecam teruk oleh netizen selepas mendakwa dirinya alahan teruk kepada ubat-ubatan dan atas sebab itulah dia hanya memilih vaksin jenis Pfizer sahaja.

Selain daripada alahan ubatan, Ifa juga mendakwa dia kerap berulang alik ke Singapura untuk tujuan perniagaan dan merancang untuk mengerjakan ibadah haji jika sempadan telah dibuka, jadi menurutnya piihan untuk memilih vaksin jenis Pfizer adalah tepat setakat ini.

[Jom Ikuti Instagram Kami]
[KLIK DI SINI]

“Saya alah pada ubat sebenarnya, kedua, saya selalu berulang alik ke Singapura atas urusan perniagaan. Dan ketiganya, saya nak buat ibadah haji nanti. Jadi, tulah sebab utamanya saya kena amik Pfizer,”ujar pelakon ini .

View this post on Instagram

A post shared by MISS DIVA IFA RAZIAH (@ifa_raziah)

[Jom Sertai Group Telegram Kami]
[Klik DI SINI]

“CUCUK pun akan mati jugak tak CUCUK pun akan mati jugak kalau dah sampai AJAL,” ujarnya di media sosial

Rata-rata netizen melahirkan rasa menyampah dengan jawapan Ifa Raziah itu yang dilihat kekwat dengan pemberian tersebut dan telah meyelar tindakan pelakon ini sekerasnya.

Ekoran daripada kenyataannya mengenai alahan ubat-ubatan, ramai yang meminta Ifa tampil dengan bukti dan pengesahan dari doktor pakar kerana mendakwa dia seperti menipu demi kepentingan diri sendiri.

[Jom like & follow Facebook kami]
[Klik DI SINI]

“Kalau ada alahan teruk dengan ubat, mesti la dah ada pengesahan dari doktor. Doktor pun akan recommend under quota hospital, dia ni keluar statement camni ingat semua orang bodoh agaknya

“Memang salah la sebab ko bukan doktor biar doktor je menentukan ko layak ke tidak dapat Pfizer, bencinya aku orang macam ni

“Hmmm engkau je la yang ada macam2 alasan ingat orang lain xde alasan jugak nak Pfizer

[Tweet Bersama Kami]
[KLIK DI SINI]

“Tak payah nak sembang kencang sangat, kau sorang je la ada macam2 urusan nak kesana kesini. Kalau org lain pun diberi pilihan semua nak Pfizer

“KKM sila pasti kan orang2 macam ni dapat paling last sekali temu janji nyer, semak pulak melayan perangai kayangan kau,” komen netizen yang berang dengannya.

Selain itu, Ifa Raziah atau nama sebenarnya Saripah Raziah binti Mustapha telah membidas kecaman warga netizen dengan meminta surat pengesahan daripada pihak doktor untuk dihantar ke Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi tujuan pengesahan susulan.

[Kongsikan Dengan Kami Di Tiktok]
[Klik Di Sini]

“Kalau taknak kena cucuk takpa jangan jadi kaki cucuk yang penting Miss Diva bukan mengada-ngada taknak kena cucuk doktor yang tak bagi cucuk

“ saya ni ada alahan pada ubat dan penyakit juga, jadi kalau saya amik Pfizer, takut tak sesuai untuk badan saya

“Mati itu pasti, kalau amik vaksin pun akan mati tak amik pun akan mati, lagipun tak amik vaksin pun takpa sbb kita akan mati juga nanti,” ujarnya di media sosial sebelum ini.

Sebelum menerima suntikan vaksin, sedikit maklumat mengenai alahan ubat atau vaksin perlu kita ketahui.

Penerima suntikan vaksin dipantau selepas menerima suntikan tersebut diantara 15 hingga 30 minit. Jika ada alahan, kebiasaannya ia akan berlaku dalam tempoh 15 ke 30 minit pertama dan jika tiada, kemungkinan penerima tidak akan mengalami alahan serta dibenarkan pulang ke rumah.

Selain itu sekiranya anda ada sejarah sistem imun yang dilemahkan atau kesan alahan serius (anaphylaxis) dan masalah pendarahan, anda perlu membuat penilaian pravaksinasi di klinik terlebih dahulu sebelum dibenarkan vaksin.

Individu yang mempunyai alahan kepada ubat dibenarkan untuk menerima suntikan vaksin tetapi hanya mengikut jenis vaksin bersesuaian sahaja yang diluluskan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia KKM.

Antara gejala reaksi alahan adalah vaksin seperti berikut, reaksi kulit seperti timbul ruam dan gatal-gatal, kesukaran bernafas, denyutan nadi  lemah, sakit dan pening kepala, loya, muntah dan cirit-birit akhir sekali adalah pitam.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *